تبلیغات
ஜ«!! ماشین های باحال و خفن !!»ஜ - همه چیز درباره مایعات خنك كننده موتور خودرو
جمع آوری جدیدترین ماشین های سوپر اسپرت در این وبلاگ! اعم از کانسپت های2013
درباره وبلاگ

آرشیو

طبقه بندی

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

ابزار وبلاگ

ابزار وبلاگ

با شروع فصل زمستان یكی از كالاهایی كه مورد تقاضای دارندگان خودرو قرار می گیرد، مایعات خنك كننده موتور است كه در بازار اصطلاحاً با عنوان ضد یخ شناخته می شود. ضد یخ، یك تركیب شیمیایی شامل اتیلن گلیكول، بازدارنده های خوردگی، مواد ضدكف، رنگ و آب است كه مخلوطی از آن با آب به عنوان پایین آورنده نقطه انجماد مایعات خنك كننده موتور خودرو به كار می رود.
ضد یخ همچنین به عنوان افزایش دهنده نقطه جوش آب در سیستم خنك كننده موتورهای درون سوز نیز به كار می رود كه مخلوط 40 تا 70 درصد آن در چهار فصل سال مناسب است. اجزای تشكیل دهنده مایعات خنك كننده موتور عبارتند از:

  • سیال پایه.
  • بازدارنده های خوردگی.
  • مواد ضد كف.
  • آب.
  • رنگ.
برای خواندن بقیه مطلب به ادامه مطلب برید
انواع مایعات خنك كننده موتور

براساس استانداردهای بین المللی و استاندارد ملی ایران انواع مایعات خنك كننده موتور را می توان به این شرح بر شمرد:

  • مایعات خالص بر پایه اتیلن گلیكول.
  • مایعات خالص بر پایه پروپیلن گلیكول.
  • مایعات از پیش رقیق شده، آماده برای مصرف بر پایه اتیلن گلیكول (50 درصد حجمی).
  • مایعات از پیش رقیق شده، آماده برای مصرف بر پایه پروپیلن گلیكول (50 درصد حجمی).
برخی خواص مایعات خنك كننده مناسب موتور
  • ضد یخ باید قادر به پایین آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دمای ممكن در فصل زمستان باشد.
  • از نظر شیمیایی و كاركرد پایداری كافی داشته باشد.
  • از نقطه جوش بالایی برخوردار بوده و در درجه بالا، تولید رسوب نكند.
  • روی لاستیكهای مصرفی در سیستم، اثر نامطلوب نداشته باشد.
  • حرارت را به خوبی منتقل كرده و هیچگونه اثر نامساعدی روی تبادل حرارتی در سیستم خنك كننده نداشته باشد.
  • دارای كمترین اثر سمّی باشد.
  • آتشگیر نباشد.
  • بوی نامطلوب نداشته باشد.
  • دارای كف جزیی باشد.
  • ضریب انبساط پایین داشته باشد.
  • در دماهای پایین گرانروی كم و قابل قبول داشته باشد.
  • بیشترین حفاظت را از خوردگی فلزات مورد استفاده در سیستم خنك كننده داشته باشد.
  • روی رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.

لازم به ذكر است كه برخلاف عقیده بعضی، با قرار دادن ضدیخ در فریزر نمی توان به كیفیت و مرغوبیت آن پی برد، زیرا از این طریق فقط خاصیت ممانعت از انجماد ضدیخ سنجیده می شود و وجود مواد افزودنی بازدارنده خوردگی در آن مشخص نمی شود.
همچنین نمی توان دریافت كه سیال اصلی ضدیخ، از نوع گلیكول های مرغوب است یا از موادی مثل متانول، كه سمی و آتشگیر هستند. از آن جایی كه نقطه انجماد ضدیخ خالص 13/5- تا 18- درجه سلسیوس است، اگر ضدیخی كه به عنوان ضد یخ خالص در فریزر قرار داده می شود در دمایی پایین تر از18- منجمد شود، نشان دهنده مخلوط شدن آن با آب و نامرغوب بودن آن است.

حال این سوال مطرح است كه ضدیخ مناسب برچه اساسی انتخاب می شود؟ بهترین معیار برای انتخاب ضدیخ خودرو و یا موتورهای متحرك كه در آن ها ضدیخ به عنوان خنك كننده استفاده می شود، توصیه سازنده موتور است. در غیر اینصورت باید با توجه به دارا بودن علامت استاندارد، ضدیخ مناسب را شناسایی و خریداری كرد. پس از انتخاب و خرید ضدیخ مناسب چنانچه از نوع خالص باشد، می توان آن را بر اساس جدول اختلاط مشخص شده بر روی برچسب ظرف (كه یكی از الزامات نشانه گذاری این فرآورده است) با آب رقیق كرد.

نسبت آب به ضد یخ صفر به 100 1 به 1 2 به 1 3 به 1
درصد ضد یخ در آب 100 50 33 25
نقطه انجماد C° 18- 34- 14- 10-
نقطه جوش C° 170 108 105 103

یاد آوری این نكته ضروری است چنانچه از انواع ضدیخ های از پیش رقیق شده آماده برای مصرف استفاده می شود نباید آن را مجدداً با آب رقیق كرد. برخی از مصرف كنندگان تصور می كنند با افزودن مقداری ضد یخ می توان به نقطه انجماد پایین تری رسید. این تصور اشتباه است و غلظت های بیشتر از 68 درصد حجمی ضدیخ در آب توصیه نمی شود. زیرا در غلظت 68 درصد حجمی (ضدیخ: 68 و آب: 32) مخلوط پایین ترین نقطه انجماد (69- درجه سلسیوس) را خواهد داشت و اگر غلظت ضد یخ از این مقدار بیشتر شود نقطه انجماد محلول بالاتر می رود و زودتر منجمد می شود. این پدیده به عنوان نقطه اتكتیك شناخته می شود.

توصیه هایی در مورد پركردن سیستم خنك كننده و سرویس ضروری آن
  • قبل از تعویض و استفاده از محلول جدید ضد یخ، مسیر و مجاری سیستم خنك كننده باید با آب كاملاً شستشو داده شود. به طور كلی قبل از پر كردن سیستم خنك كننده، سیستم باید بازرسی و در صورت نیاز سرویس شود.
  • هنگامی كه موتور داغ است، هرگز در پوش فشار رادیاتور را برندارید زیرا سیستم خنك كننده تحت فشار است. هنگامی كه موتور سرد شد درپوش را با احتیاط به اندازه یك دور باز كنید تا فشار سیستم تخلیه شود و سپس آن را بردارید. چنانچه در این هنگام مایع خنك كننده سر ریز شد بلافاصله در پوش را محكم كرده و پس از این كه سیستم خنك كننده سردتر شد، آن را باز كنید.
  • قبل از استفاده از ضد یخ خالص، باید آن را به نسبت مساوی با آب رقیق و سپس به سیستم خنك كننده اضافه كرد.
  • قبل از استفاده از ضد یخ خالص، باید آن را به نسبت مساوی با آب رقیق و سپس به سیستم خنك كننده اضافه كرد. محلول ضد یخ برای مصرف از آب با سختی كم (آب لوله كشی شهری یا آبی كه املاح آن كم است) استفاده شود.
  • بهترین نسبت اختلاط ضدیخ خالص و آب، یك به یك (نصف حجمی از هر كدام) است.
  • غلظت مایع خنك كننده موتور كنترل شود.
  • وضعیت و سطح مایع خنك كننده موتور كنترل شود.
  • آزمون فشار برای شناسایی نشت انجام گیرد. (بهتر است این آزمون هنگامی كه موتور سرد است انجام شود)
  • در پوش فشار و دهانه پركننده رادیاتور بررسی شود.
  • شیلنگ ها و بست های آن بررسی شود.
  • در صورتی كه موتور هنگام كار خیلی گرم یا سرد شود، ترموستات بررسی و با ترموستات پیشنهاد شده از سوی تولید كننده تعویض شود.
  • استفاده از محلول ضد یخ و نصب ترموستات مناسب و سالم در تمام طول سال ضروری است.


نوشته شده توسط :Men Chedoumbe
چهارشنبه 4 مرداد 1391-10:13 ب.ظ